foto: meisjes voor het schoolbord in een grid van balletjes
Leer voor je leven

Combi 2-3: Hoe nu verder?

Combi 2-3: Hoe nu verder?

cobi_4_125

De afgelopen jaren hebben veel leerkrachten en schoolteams de cursus “Combinatiegroep 2-3” gevolgd.Hierna begint pas het echte werk, en vaak ontstaan in die nieuwe praktijk weer nieuwe vragen. Onze docent Cobi Visser geeft op verschillende scholen teamscholing en begeleiding op maat. Lees hieronder haar indrukken van deze verschillende scholen en de mogelijkheden die dit u kan bieden!


Door de ogen van de docent
Ruim op tijd kwam ik aan bij de school waar ik een cursus zou geven. Het was spitsuur: ouders met auto’s, ouders met fietsen met kinderzitjes of fietskarren, ouders met wandelwagens, opa’s en oma’s, oppasmoeders… Zij waren een kwartier de baas op de stoep, op straat en op het plein. De school ging uit.
Meestal zoek ik een plekje met m’n auto verderop – de school nog net in beeld – en wacht dan tot het straatbeeld rustiger is en ik dichter bij de school kan parkeren. Een mooi moment om het allemaal eens aan te zien en een eerste indruk van de school te krijgen.  Ik zie veel jonge kinderen uit school komen. Hoe zou hun dag geweest zijn? Met plezier naar school geweest? ‘Mijn spelen is leren en mijn leren is spelen’, dat willen we toch? Spelend leren. Maar wat is spelend leren eigenlijk? Hoe doe je dat? Wat heb je dan nodig? Zomaar een paar vragen die de leerkracht van groep 2/3 op die school stelde. Maar er leven meer vragen. Leerkrachten die de cursus ‘Combinatiegroep 2/3’ hebben gevolgd willen verdieping.  Ze zijn opgestart, en dan…  Maar ook vragen die laten zien dat leerkrachten verder kijken dan alleen hun groep 2/3.

Ik heb die vragen eens verzameld. Het zijn vragen die in het verlengde liggen van de cursus ‘Combinatiegroep 2/3’ en voor u wellicht een reden zijn voor het organiseren van een vervolgcursus op maat op uw school. Ik kom graag bij u langs. 

Welke vragen leven op de scholen?

  • Spelend leren in de praktijk van de combinatiegroep 2/3.
  • Een doorgaande lijn van spelend leren in de groepen 1-3. 
  • Opbrengstgerichte hoeken in groep 2/3 verbonden aan thema’s en/of methoden.
  • Een doorgaande lijn van werken in hoeken in groep 1-3.
  • Thematisch werken in groep 2/3. Hoe start je op, hoe doe je dat en hoe bewaak je leerlijnen en doelen?
  • Bewaken van opbrengsten in groep 2/3. - Jonge kinderen in groep 3. Hoe daarmee om te gaan?
  • Hoe kan in groep 3 (nog) beter worden aangesloten bij de werkwijze van groep 2?
  • Jaarlijkse overgang van groep 2 naar groep 3 of kan het ook anders (in de combinatiegroep 2/3)?
  • Coaching on the job: (vraag gestuurd meekijken in de groep en bespreken wat is gezien (in teamverband) en aanreiken van tips.
  • Een visie schrijven (beleidsplan) met kernkwaliteiten voor wat betreft de doorgaande lijn in groep  1-3 en/of het werken met combinatiegroepen 2/3. 

Staat uw vraag er niet bij? Stel hem dan gerust!  Ook kunt u een aantal vragen clusteren. Een cursus op maat aan de hand van uw vragen is gericht op  praktische uitwerkingen die passen bij het onderwijs zoals u dat op uw school wilt realiseren. 

Quotes van scholen
“Sluit aan op de behoefte van de leerkracht en de hulpvragen. Erg flexibel en inspirerend”
“Deze dag werd goed afgestemd op onze behoefte”
“Een ervaren docent; ze kan alles goed en duidelijk verwoorden en samenvatten”
“Veel praktische handvaten. De rust die Coby uitstraalt geeft mij vertrouwen”

 

Meer weten?

Neem direct contact op.

foto: Cobi Visser

Cobi Visser

senior docent Jonge Kind bij SONedutraining. Samen met Frida Meints auteur van ‘Combinatiegroep 2/3; Doen!

 

Deel deze pagina op Google Plus Deel deze pagina op LinkedIn