foto: meisjes voor het schoolbord in een grid van balletjes
Leer voor je leven

Ervaren leraar, maar nieuw in groep 1-2

Ervaren leraar, maar nieuw in groep 1 en 2

kindgesprekken_3500

Je hebt al ervaring in de midden- en/of bovenbouw en gaat nu aan de slag bij de kleuters. Hoe werk je doelgericht? Wat doe je met hoeken? Hoe zet je ontwikkelingsmaterialen in? Hoe geef je instructie? Wat doet je met speelwerktijd?

Als je na een aantal jaren werken in verschillende groepen naar de kleuters gaat, kan dat een spannende uitdaging zijn. In kleutergroepen ligt het accent op spelend leren binnen een betekenisvolle omgeving. Dat vraagt specifieke competenties en een groot organisatietalent van de leraar.

Na deze cursus heb je zicht op de manier van werken in groep 1-2 en heb je praktische tools in handen om vol vertrouwen deze mooie uitdaging aan te gaan!

Voor wie?
Ervaren leerkrachten die de overstap maken naar groep 1 en 2, maar ook leerkrachten en intern begeleiders die hun kennis van de kleuterbouw willen opfrissen.

Inhoud

  • karakteristiek van een kleutergroep;
  • goed onderwijs aan kleuters in de 21ste eeuw;
  • spelend leren en een beredeneerd aanbod;
  • klassenorganisatie; o.a. planning van activiteiten, speelwerktijd, instructie;
  • een rijke speelleeromgeving;
  • ontwikkelingsmaterialen.

Duur
2 dagen

Utrecht
zaterdagen 2-6-2018 en 16-06-2018 van 10.00-16.00 uur
zaterdagen 29-09-2018 en 13-10-2018 van 10.00-16.00 uur

Doetinchem
donderdagen 18-10-2018 en 08-11-2018 van 15.00-21.00 uur

Meer weten?

Neem direct contact op.

foto: Cobi Visser

Cobi Visser

senior docent Jonge Kind bij SONedutraining. Samen met Frida Meints auteur van ‘Combinatiegroep 2/3; Doen!

‘Elke dag beter willen worden? Houd het klein!’ Met dit motto geef ik als senior Specialist Het Jonge Kind scholing en training aan mensen die jonge kinderen begeleiden, die elke dag willen leren én… willen genieten van hun vak. Ik ga altijd uit van de praktijk en bouw daarop verder, maar niet zonder onderbouwing vanuit de literatuur.

‘Klein houden’ heeft te maken met overzicht, kleine stapjes zetten, niet alles tegelijk, gewoon is ook goed.

En als de leerkracht elke dag beter wil worden, groeien de kinderen ook.

Daar geloof ik in!

Deel deze pagina op Google Plus Deel deze pagina op LinkedIn