foto: meisjes voor het schoolbord in een grid van balletjes
Leer voor je leven

Klassenmanagement en voorspelbaar leerkrachtgedrag

Klassenmanagement en voorspelbaar leerkrachtgedrag

Om goed te kunnen differentiëren in de lessen is het essentieel dat de organisatie van de les voldoet aan een aantal voorwaarden. Allereerst is het belangrijk dat de effectieve leertijd zo groot mogelijk is. Daarnaast moeten de leerlingen in staat zijn om zonder directe sturing van de leerkracht te werken. Dit vraagt om een goed klassenmanagement en voorspelbaarheid in leerkrachtgedrag. Makkelijk gezegd, maar niet altijd eenvoudig te realiseren.

In deze cursus leer je wat voorspelbaarheid in leerkrachtgedrag betekent. Je krijgt praktische handvatten waarmee je de leerlingen leert om gaan met uitgestelde aandacht. Jouw eigen vaardigheden, de vaardigheden van de leerlingen en de materiële omstandigheden komen aan de orde. Met kennis van deze drie elementen ben je in staat om differentiatie te organiseren.

Voor wie?
Leerkrachten groep 1 tot en met 8.

Inhoud

  • effectieve leertijd: doel en relevantie;
  • voorspelbaarheid in leerkrachtgedrag: kenmerken en effecten;

  • vaardigheden van leerkracht en leerling;

  • organisatie en materiële omstandigheden.

Duur
Halve dag

Doetinchem: 15.00-18.00 uur
Utrecht: 14.00-17.00 uur

Deel deze pagina op Google Plus Deel deze pagina op LinkedIn