foto: meisjes voor het schoolbord in een grid van balletjes
Leer voor je leven

Klassenmanagement en voorspelbaarheid

Klassenmanagement en voorspelbaarheid

Hoe maak ik mijn handen vrij om te kunnen differentieren?

Om goed te kunnen differentiëren in de lessen moet de organisatie van de les voldoen aan een aantal voorwaarden. Zo moet de effectieve leertijd zo groot mogelijk zijn. Daarnaast moeten de leerlingen in staat zijn om zonder directe sturing van de leerkracht te werken. Dit vraagt om een goed klassenmanagement en voorspelbaarheid in leerkrachten gedrag. Makkelijk gezegd, maar niet altijd eenvoudig te realiseren.

In deze cursus leert u wat voorspelbaarheid in leerkrachten gedrag betekent. U krijgt praktische handvatten waarmee u de leerlingen leert om gaan met uitgestelde aandacht. Uw eigen vaardigheden, de vaardigheden van uw leerlingen en de materiele omstandigheden komen aan de orde. Met kennis van deze drie elementen bent u in staat om differentiatie te organiseren.

Voor wie?
Leerkrachten groep 1 tot en met 8.

Inhoud:

  • effectieve leertijd: doel en relevantie;
  • voorspelbaarheid in leerkrachten gedrag: kenmerken en effecten;
  • vaardigheden van leerkracht en leerling;
  • organisatie en materile omstandigheden.

Duur
Halve dag

Doetinchem: 15.00-18.00 uur
Utrecht: data schooljaar 2018-2019 nog niet bekend

Deel deze pagina op Google Plus Deel deze pagina op LinkedIn