foto: meisjes voor het schoolbord in een grid van balletjes
Leer voor je leven

Kinderen met faalangst

Kinderen met faalangst

Onzeker, verlegen of is er meer aan de hand?
Iedereen is op zijn tijd onzeker. Kinderen dus ook. Dat is niet erg, maar het wordt een probleem als het kind geblokkeerd raakt. Faalangst beperkt de nieuwsgierigheid, de wil om nieuwe zaken te ontdekken. Onzekere kinderen hebben jouw hulp nodig.

Na de cursus kun je signaleren welke kinderen faalangst hebben. Je krijgt zicht op verschillende vormen van faalangst. Je weet hoe je leerlingen die er last van hebben kunt ondersteunen en hoe je bijdraagt aan het voorkomen van faalangst. Je ervaart hoe je eigen manier van benaderen ertoe doet. En je leert hoe belangrijk een goed pedagogisch klimaat is.  

Voor wie?
Leerkrachten groep 1 tot en met 8 en onderwijsondersteuners.

Inhoud
• non-verbale uitingen van faalangst;
• oplossingsgerichte handreikingen voor actuele werksituaties in de klas;
• belemmerende en beschermende factoren;
• de wondervraag;
• belonen en straffen;
• pedagogisch klimaat;
• sensitiviteit.

Duur
1 dag

Tijd: 14.00 tot 20.00 uur

lerarenregister_1036.

Meer weten?

Neem direct contact op.

foto: Jan van Veen

Jan van Veen

Gedragsspecialist

“het onderwijs in Nederland is goed! “ Leerkrachten werken daar keihard aan.  De keerzijde daarvan is dat leerlingen niet altijd volop tot leren komen.

De one-liner gaat dan verder met “maar het leren kan nog zoveel beter!”

Binnen de opleidingen en de cursusbijeenkomsten die ik verzorg, leer ik leerkrachten en ondersteuners op een andere manier naar hun taak te gaan kijken. Maar ook op een andere manier naar het gedrag van de leerlingen. Kijken naar de kwaliteiten en daar gebruik van maken. Niet adequaat gedrag te zien als feedback aan de omgeving (wat je vraagt beheers ik nog niet!). en als je dan na een dag vol positieve ervaringen thuis komt, ben je moe, maar niet uitgeblust. En heb je de kracht om de volgende dag weer positief met de groep (leerlingen en collega leerkrachten) aan de slag te gaan.

Ik vermeng theorie met praktijk voorbeelden en help daardoor je eigen interne krachtbronnen te activeren. Mijn doel is steeds dat je morgen aan de slag kunt met wat je vandaag bewust bent geworden.

Deel deze pagina op Google Plus Deel deze pagina op LinkedIn