foto: meisjes voor het schoolbord in een grid van balletjes
Leer voor je leven

Het belang van automatiseren en memoriseren

Het belang van automatiseren en memoriseren

79065257_14_5700 “Als kinderen de basisbewerkingen geautomatiseerd hebben en in hun langetermijngeheugen hebben opgeslagen als rekenfeit of beschikken over verkorte, routinematige rekenprocedures, hoeven zij hun werkgeheugen minder te belasten bij het uitrekenen van complexere opgaven.” Professor Luit, Universiteit Utrecht.

Het automatiseren en memoriseren van de basisvaardigheden (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen) vormt de basis voor het verdere rekenen. In de bovenbouw worden de rekenvaardigheden complexer, maar niet alle bovenbouwleerlingen hebben de basisvaardigheden even goed onder de knie. Daarom is het van belang juist in de middenbouw veel aandacht te besteden aan automatiseren en memoriseren.

Tijdens deze cursusdag gaan we in op de begrippen automatiseren en memoriseren en wat u als leerkracht kunt doen om deze processen goed te laten verlopen. U gaat naar huis met volop ideeën voor werkvormen die het oefenen voor kinderen aantrekkelijker maken.

Voor wie?
Leerkrachten groep 3, 4 en 5.

Inhoud

  • de betekenis van ontwikkelingsmaterialen;
  • doelen en ontwikkelingsmaterialen;
  • ontwikkelingsmaterialen betekenisvol inzetten in allerlei speel-leersituaties;
  • de rol van de leerkracht: begeleidingsstrategieën;
  • spel-ideekaarten ontwerpen bij ontwikkelingsmateriaal.

Duur
1 dag

Utrecht 14 maart 2018 van 14.00-20.00 uur.

 

Goedgekeurd bij Registerleraar.nl voor 9 RU (wqXjGDqaLQ)

Deel deze pagina op Google Plus Deel deze pagina op LinkedIn