foto: meisjes voor het schoolbord in een grid van balletjes
Leer voor je leven

Spelen met taal in groep 1 en 2

Spelen met taal in groep 1 en 2

Een slimme combinatie van taalactieve hoeken en taalaanbod

In deze bijeenkomst krijg je praktische handreikingen hoe je kleuters op effectieve wijze kunt begeleiden bij het speels aanbieden van taal. Spelend leren in een rijke, uitdagende omgeving blijkt voorwaardelijk te zijn voor het leren lezen en schrijven. Kinderen moeten in taalgebruikssituaties de functie van taal kunnen ervaren. U kunt hierbij denken aan het zodanig inrichten van hoeken dat deze het gebruik van taal uitlokken, zowel mondeling als schriftelijk. Klanken en letters krijgen op deze manier een functionele betekenis voor kinderen. Je leert hoe je zowel in jouw handelen als bij het inrichten van de leeromgeving de kleuters kunt uitdagen en ondersteunen.

Na afloop van deze cursus ben je in staat taalactiviteiten aan te bieden en hoeken in te richten die de taalontwikkeling van kleuters stimuleren en die het fonemisch bewustzijn en de klanken- en letterkunde versterken. Zo draagt je bij aan het leggen van een solide basis voor het leren lezen en schrijven.

Voor wie?
Leerkrachten groep 1 en 2.taal_algemeen_400

Inhoud

  • taalactieve hoeken;
  • fonemisch bewustzijn;
  • letterkennis/klank-tekenkoppeling;
  • schrijfactiviteiten/Invented Spelling;
  • begrijpend luisteren;
  • omgaan met verschillen.

Duur
Doetinchem datum schooljaar 2018-2019 nog niet bekend
Utrecht datum schooljaar 2018-2019 nog niet bekend

Deel deze pagina op Google Plus Deel deze pagina op LinkedIn