foto: meisjes voor het schoolbord in een grid van balletjes
Leer voor je leven

Zwakke rekenaars en kinderen met ernstige rekenproblemen

Zwakke rekenaars en kinderen met ernstige rekenproblemen

79065257_14_5700

Op elke school en in iedere klas zijn kinderen te vinden voor wie het halen van rekendoelen lastig is. Het tempo is voor hen te hoog of de rekenstof te ingewikkeld. Voor de zwakke rekenaars zijn de leerstappen in de methode te groot. Naast de groep zwakke rekenaars is er een kleine groep kinderen met ernstige rekenproblemen. Voor deze kinderen geldt een andere aanpak Voor deze groep is alleen meer tijd en aandacht niet de oplossing, maar is een andere aanpak vereist. Onderzoek wijst uit dat de resultaten van een eigen leerlijn te mager zijn. Wat kunt u als leerkracht doen om uw leerlingen te helpen groeien?

Tijdens deze cursus gaan we in op de vraag hoe u deze kinderen kunt helpen. Uitgangspunt is goed onderwijs! Daarna kijkt u wat extra nodig is door het gebruik van de rekenmodellen. U ontdekt wat het verschil is tussen zwakke rekenaars en kinderen met ernstige rekenproblemen en welke verschillende aanpakken er zijn voor beide groepen.

Voor wie?
Leerkrachten van groep 3 t/m 8.

Inhoud
• didactiek van het rekenonderwijs;
• gebruik van de rekenmodellen m.b.t. de zwakke rekenaars;
• voorkomen van problemen;
• didactiek van de verlengde instructie;
• het belang van hardop denken door leerlingen;
• werken met de vertaalcirkel;
• het diagnostisch rekengesprek;
• hulp aan kinderen met ernstige rekenproblemen.


Tijd: Utrecht 10.00-16.00 uur

c0034_zwakke_rekenaars_en_kinderen_met_ernstige_rekenproblemen_381

Deel deze pagina op Google Plus Deel deze pagina op LinkedIn