foto: meisjes voor het schoolbord in een grid van balletjes
Leer voor je leven

Zwakke rekenaars en kinderen met ernstige rekenproblemen

Zwakke rekenaars en kinderen met ernstige rekenproblemen

79065257_14_5700

Op elke school en in iedere klas zijn kinderen te vinden voor wie het halen van rekendoelen lastig is. Het tempo is voor hen te hoog of de rekenstof te ingewikkeld. Voor de zwakke rekenaars zijn de leerstappen in de methode te groot. Naast de groep zwakke rekenaars is er een kleine groep kinderen met ernstige rekenproblemen. Voor deze kinderen geldt een andere aanpak Voor deze groep is alleen meer tijd en aandacht niet de oplossing, maar is een andere aanpak vereist. Onderzoek wijst uit dat de resultaten van een eigen leerlijn te mager zijn. Wat kunt u als leerkracht doen om uw leerlingen te helpen groeien?

Tijdens deze cursus gaan we in op de vraag hoe u deze kinderen kunt helpen. Uitgangspunt is goed onderwijs! Daarna kijkt u wat extra nodig is door het gebruik van de rekenmodellen. U ontdekt wat het verschil is tussen zwakke rekenaars en kinderen met ernstige rekenproblemen en welke verschillende aanpakken er zijn voor beide groepen.

Voor wie?
Leerkrachten van groep 3 t/m 8.

Inhoud
• 
didactiek van het rekenonderwijs;
• het gebruik van de rekenmodellen ten bate van zwakke rekenaars;
• het voorkomen van problemen;
• didactiek van de verlengde instructie;
• het belang van hardop denken door leerlingen;
• het werken met de vertaalcirkel;
• het diagnostisch rekengesprek;
• hulp aan kinderen met ernstige rekenproblemen.

Tijd: Utrecht 10.00 tot 16.00 uur,   Doetinchem van 15.00 tot 21.00 uur

c0034_zwakke_rekenaars_en_kinderen_met_ernstige_rekenproblemen_381

Meer weten?

Neem direct contact op.

foto: Frida Meints

Frida Meints

Docent SON, rekenspecialist

Frida Meints is senior specialist Het Jonge Kind met veel ervaring in de praktijk. Frida Meints is directeur van een basisschool en heeft een eigen weblog over rekenspelletjes.

Frida: "Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn!"  is mijn persoonlijke motto! Ik vind het belangrijk dat kinderen kunnen spelen. Door spelen oefenen kinderen allerlei vaardigheden die helpen bij het (schoolse) leren. Ik merk dat er gelukkig weer meer aandacht komt voor spel. Men ontdekt welke krachten er in spel worden aangeboord.  Mijn tweede motto is "Kinderen verleiden tot leren". Spel is een hulpmiddel om dat verleiden tot leren vorm te geven. In de cursus- en scholingsbijeenkomsten van het SON zal ik altijd de link naar deze spreuken leggen. Cursisten gaan naar huis met veel kennis, maar ook met allerlei praktijkvoorbeelden die ze morgen in hun groepen kunnen inzetten! Onderbouwt met een theoretisch kader!


Deel deze pagina op Google Plus Deel deze pagina op LinkedIn